تبلیغات
دنیای دیوانه ی دیوانه - به سن و سال چه ربطی دارد؟

به سن و سال چه ربطی دارد؟

1393/07/12 08:37نویسنده : Agostino Di Bartolomei

 


سه دهه پیش موفقیت خوانندگان مسن و ترانه های آنها غیرعادی نبود اما امروزه عالم موسیقی پاپ کاملا متفاوت است. سی سال پیش در سپتامبر ۱۹۸۴ بالاخره انتظار تینا ترنر به پایان رسید و ترانه او به نام "به عشق چه ربطی داره" به صدر جدول پرفروش ترین ترانه های پاپ صعود کرد. تینا ترنر پس از یک جدایی سخت از همسرش در دهه ۱۹۷۰ فعالیت خود را به شکل مستقل از سر گرفت و به یک خواننده موفق بدل شد.

زمانی که ترانه او به صدر جدول پرفروش ترین ها رسید تینا ترنر ۴۴ ساله بود و مسن ترین خواننده زنی که تا آن زمان به چنین موفقیتی می رسید. در آن دوران موفقیت یک خواننده کهنه کار و فروش گسترده ترانه ای از او در عالم موسیقی پاپ عجیب نبود. یک سال بعد از آن گریس اسلیک که او هم ۴۴ ساله بود، با اجرای تازه ای از ترانه "ما این شهر را می سازیم" که از آثار قدیمی گروه استارشیپس بود، به موفقیت رسید. و در سال ۱۹۹۹ نیز شر خواننده آمریکایی در سن ۵۳ سالگی با ترانه "باور" باری دیگر به صحنه موسیقی پاپ بازگشت.

اما در دهه اخیر مواردی مثل موفقیت تینا ترنر به حوادث بسیار نادری بدل شده اند. خوانندگان و گروههای قدیمی خوب که هنوز کاملا حذف و یا بازنشسته نشده اند برای ادامه کار و برگزاری کنسرت باید به اجرای مجدد آثار قدیمی خود تکیه کنند. چون بازار فروش و جدول ترانه های پاپ در انحصار خوانندگان و گروههایی است که مرتب جوانتر و کم سن و سال تر می شوند. کسانی مثل سم اسمیت که ۲۲ ساله و یا لورده که فقط ۱۷ ساله است، امروزه فضای موسیقی پاپ را اشغال کرده اند. البته شهرت همواره متعلق به جوانترها بوده ولی هیچگاه نه به حدی که امروزه شاهد آن هستیم.

چه چیزی تغییر کرده؟

خوانندگان و گروههای قدیمی چطور در دهه های گذشته می توانستند ارتباط خود را با عالم موسیقی پاپ حفظ کنند؟ نگاهی دقیق تر به مثال های برجسته دهه های گذشته نشان می دهد که این هنرمندان و گروههای نسبتا مسن نوآوریها و تحولات در فرهنگ پاپ را نادیده نمی گرفتند ولی به شکلی با اصالت و معتبر این تغییرات را می پذیرفتند.

به عنوان مثال تینا ترنر در ترانه های دوره فعالیت جدید و انفرادیش سعی کرد همان حال و هوای آمیخته به راک پر سرو صدا را بازسازی کند که در دوران همکاری با همسر سابقش در دهه ۷۰ بزرگترین موفقیت ها را برای آنان به ارمغان آورده بود.

تینا ترنر پس از اجرای برنامه در کنسرت های راد استوارت و یا گروه رولینگ استون به عنوان هنرمند فرعی، با ترانه "به عشق چه ربطی داره" توانست نشان دهد که چیز بیشتری در چنته دارد. ترانه های او در کنار چهره های موفق آن زمان مثل ون هیلن، پرینس و یا بروس اسپرینگستین به صدر جدول پر فروش ترین ها رسید.

استعداد و زیرکی در درک گرایش های جدید موسیقی پاپ به گروه رولینگ استونز کمک کرد تا در سال ۱۹۷۸ با ترانه "دلم برات تنگ شده " که ترکیبی بود از راک دود خورده و موسیقی دیسکویی زودگذر به صدر جدول پرفروش های موسیقی پاپ صعود کند. در آن سال تمام اعضای گروه رولینگ استونز نزدیک به چهل و یا بالاتر از چهل سال سن داشتند.

در دهه های گذشته تعادل خوبی از فرصت طلبی و امانت داری به هنرمندان و گروههای مسن تر کمک می کرد تا در عرصه موسیقی پاپ فعال بمانند. دایان وارن ترانه سرای آمریکایی در سالهای دهه ۹۰ برای تعداد زیادی از خوانندگان از جمله سلین دیون ترانه های موفقی ساخت و حتی گروه راک قدیمی اروسمیث نیز یکی از ساخته های او را اجرا کرد. در آن زمان استیون تایلر خواننده گروه ۵۰ ساله بود و از آخرین موفقیت آنها تا قبل از آن تاریخ حدود ده سال می گذشت. ترانه آنها به نام "نمی خوام هیچی رو از دست بدم" در سال ۱۹۹۸ به صدر جدول پر فروش ترین های پاپ رسید.

در عین حال گنجاندن این ترانه به عنوان بخشی از موسیقی متن فیلم "آخرالزمان" به موفقیت تجاری آن کمک کرد. برای طرفداران سینه چاک و قدیمی گروه راک اروسمیث اجرای این ترانه پاپ حکم آخر الزمان را داشت ولی احتمالا اعضای گروه تصور دیگری داشتند. با این همه اجرای این ترانه باعث شد که این گروه طرفداران جدیدی پیدا کند و پای استیون تایلر را که اکنون هفتاد و چند ساله است باری دیگر به برنامه های موسیقی و سرگرمی باز کرد.

در همان سال شر، خواننده قدیمی آمریکایی با ترانه "باور" به صحنه بازگشت. این ترانه با ضرب های کوبه ای متداول در موسیقی هاوس و تغییر صدای شر به وسیله اتو تیون که در بعضی بخش ها صدای خواننده را لیزری می کرد، تمام عناصر موسیقی رقصی متداول در سطح جهان را داشت و شر را در قالبی جدید و مد روز عرضه می کرد.

کارلوس سانتانا نیز در سال ۱۹۹۹ با تک ترانه ای به نام "نرم" در سن ۵۲ سالگی به موفقیت زیادی رسید. کارلوس سانتانا در اجرای این ترانه گیتاریست اصلی بود و آن را به اسم خودش منتشر کرد ولی ترانه سرا و خواننده آن در حقیقت راب توماس از گروه مچباکس ۲۰ بود. این تنها اثر کارلوس سانتانا است که به صدر جدول پر فروش ترین های پاپ رسیده است اما به احتمال زیاد بدون دخالت تماس های راب توماس با عالم موسیقی پاپ در آن سالها چنین موفقیتی حاصل نمی شد.

اما همه این ها طی دهه اخیر تغییر کرده است. جدول پر فروش های موسیقی پاپ برای خوانندگان و گروههای قدیمی به یک محدوده ممنوعه پرواز بدل شده مگر آنکه از روش کارلوس سانتانا تقلید کرده و مثل امینم با خوانندگان جوان و مد روز همکاری کنند.

امینم از بچه های خلاف و سابق موسیقی رپ که در سن چهل سالگی ثروت میلیونی به هم زده، برای اجرای دو ترانه اخیر خود به نام های "دروغ گفتنت رو دوست دارم" و "هیولا " از ریانا خواست تا با او همکاری کند. یکی دیگر از موارد استثنایی موفقیت خوانندگان نسبتا مسن تر نمونه سیا فورلر خواننده ۳۸ ساله استرالیایی است. تازه ترین کار موفق او که به ده ترانه صدر جدول موسیقی پاپ رسیده با شیوه خواندن بیانسه شباهت های بسیار عجیبی دارد.

دوران رادیو

سایر ستاره های قدیمی موسیقی پاپ نتوانسته اند به چنین موفقیتی برسند. به عنوان مثال کارهای امسال ماریا کری ستاره پر قدرت موسیقی پاپ که زمانی متوقف نشدنی به نظر می رسید و یا ماری جی بلایج که هر دو اکنون چهل و چند ساله هستند، اصلا توجهی به خود جلب نکرد. ستاره های کهنه کار موسیقی راک مثل اریک کلپتون و یا بروس اسپرینگستین نیز هر چند هنوز هم آلبوم های تازه ای منتشر می کنند و یا کنسرت های موفقی اجرا می کنند ولی اکثر افرادی که از آنها استقبال می کنند همان طرفداران قدیمی آنها هستند و هیچیک از آنها در دهه های اخیر نتوانسته اند طلسم راهیابی به جدول ترانه های پر فروش را بشکنند.

اما اصلا چرا این نکته مهم است؟ چون موفقیت یک ترانه از راه پخش رادیویی می تواند تا حد زیادی سرنوشت یک خواننده و گروه و شناخت افکار عمومی از آنها را زیر و رو کند. به عنوان مثال ترانه ای به نام "سفتش کن" از گروه بلک کیز در سال ۲۰۱۰ ابتدا در جدول پر فروش ترین های موسیقی پاپ به رده ۸۷ رسید. اما پس از آنکه بسیاری از ایستگاههای رادیویی تجاری این ترانه را به کرات پخش کردند با موفقیت زیادی روبرو شد طوریکه این گروه پس از سالها اجرا در کلوپ های کوچک یکباره در استادیوم های بزرگ کنسرت گذاشتند.

پاتریک کارنی یکی از اعضای گروه در سال ۲۰۱۰ به من گفت:"همه به ما می گفتند که هیچ چیزی مثل پخش کارهایتان از رادیو نمی تواند روی آینده شما تاثیر بگذارد. می توان بهترین ترانه ها و آلبوم های ممکن را ساخت ولی اگر از رادیو پخش نشوند شنوندگان شما همان طرفداران اولیه باقی خواهند ماند."

اما امروزه که اعضای این گروه به سن سی و چند سالگی رسیده اند به خوبی فهمیده اند که حفظ آن حد از موفقیت در عرصه موسیقی پاپ همیشگی نیست. پاتریک کارنی می گوید:"من شاهد بودم که این حالت برای گروههای دیگر اتفاق افتاده، مثل اینکه باد همه چیز را یکباره با خودش می برد. و گروه ما هم نه یک استثنا است و نه چیز ویژه ای دارد که بتواند از این اتفاق جلوگیری کند. تمام موفقیت ما محصول پخش رادیویی یکی از ترانه هایمان بود و حقیقت این است که ما گروهی نیستیم که موسیقی باب طبع رادیوهای تجاری بسازد."

بسیاری دیگر از گروههای شبیه بلک کیز که اکنون به دوران میانسالی موسیقی راک ان رول نزدیک شده و یا از آن عبور کرده اند از این قاعده تبعیت می کنند و چنین سرنوشتی در انتظار آنهاست.

 

گریگ کوت منتقد موسیقی روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبون


آخرین ویرایش: 1393/07/12 08:38

 
1396/05/30 14:37
Whoa! This blog looks exactly like my old one! It's on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!
1396/05/16 20:26
Hello, i think that i saw you visited my website so i came
to “return the favor”.I'm attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to
use a few of your ideas!!
1396/05/14 07:12
Thanks a bunch for sharing this with all of us you actually recognise what you are talking approximately!
Bookmarked. Kindly additionally talk over with my website
=). We can have a link change agreement among us
1396/04/31 05:31
It's awesome in support of me to have a web page, which is useful for my know-how.
thanks admin
1396/01/19 14:07
Hello, I do believe your site might be having web browser compatibility issues.

When I look at your site in Safari, it looks fine however when opening
in Internet Explorer, it's got some overlapping issues.

I merely wanted to give you a quick heads up!
Aside from that, great website!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر