تبلیغات
دنیای دیوانه ی دیوانه - تاثیر موسیقی برنارد هرمن در سرگیجه و روانی

تاثیر موسیقی برنارد هرمن در سرگیجه و روانی

1392/05/13 15:38نویسنده : Agostino Di Bartolomei

 

دو صحنه قدرتمند در سرگیجه و روانی هست كه تقریبا در آنها هیچ اتفاقی روی پرده نمی افتد. در یكی از آنها كیم نوواك را می بینیم كه پرسه زنان در موزه و حیاط بیرونی اش چرخ می زند و جیمی استوارت در تعقیبش است. در دومی جنتلی را می بینیم كه در شب رانندگی می كند و با چشمانی نیمه باز به شیشه باران خورده جلوی ماشین نگاه می كند. موسیقی هرمن با شور و احساس تمام این صحنه های بی اثر را مهم جلوه می دهد. در «روانی» موسیقی هرمن با انرژی در صحنه های ساكن احساس ناامنی به بیننده می دهد. احساسی كه ترس را دو برابر می كند و در «سرگیجه» موسیقی با سكونش بیننده را هیپنوتیزم می كند و با پوششی توهم زا تصاویر متحرك فیلم را دربرمی گیرد. معروف ترین قطعه موسیقی این فیلم كه در صحنه معروف بیرون آمدن جودی از اتاق خواب، بعد از اینكه آرایش موهایش را به شكلی كه اسكاتی می خواسته درآورده و سپس آن نمای معروف گردش 360 درجه یی دوربین، هرمن تم اصلی اش را از قطعه Liebetod در اپرای «تریستان و ایزولده»ی واگنر اقتباس كرده است، باید به خاطر داشته باشیم كه او تحصیلات عالی در موسیقی داشت و با قطعات كلاسیك آشنایی كامل داشت. پروفسور ریچارد آلن از دانشگاه نیویورك كه یكی از متخصصان سینمای هیچكاك است می نویسد كه: «بی تردید «سرگیجه» توانایی و استعداد هرمن را به خوبی نشان داد: وقتی به قطعاتی كه او در جوانی نوشته است، به خصوص موسیقی فیلم «همشهری كین» دقت كنید، متوجه حس و حال واگنری آنها می شوید، او به پرشوری اپرای «تریستان و ایزولده» علاقه وافری داشت». در سكانس صومعه اسپانیایی خارج شهر، هرمن برای دادن حس و حال اسپانیایی كارلوتا از ریتم هابانرا استفاده می كند كه كوبایی است ولی بر موتیفی آفریقایی استوار است، خود هرمن درباره موسیقی این سكانس می گوید: «وقتی داشتم این قطعه را می نوشتم به هنرپیشه دیگری غیر از جیمی استوارت و به لوكیشین دیگری غیر از سانفرانسیسكو می اندیشیدم، به نظرم این سكانس باید در نیواورلئان یا در لوكیشینی گرم تر فیلم برداری می شد، جایی كه به دریا نزدیك تر می بود». یكی از امتیازات برنارد هرمن به عنوان یك موسیقیدان كه در فیلم «سرگیجه» هیچكاك اوج هنر خود را نشان داد، خلق یك اتمسفر اندوه بی سامان و مكرر است. همچنین موسیقی افسون كننده برنارد هرمن، با قطعاتی سرشار از موومان های متضاد و با كمك موسیقی های تكرارشونده براساس اپرای واگنر، به ویژه در پایان این فیلم عاشقانه را جذاب تر ساخته است.


آخرین ویرایش: - -

 
1396/04/31 18:17
I just could not go away your website prior to suggesting that I really enjoyed the standard info a person supply in your guests?
Is gonna be again regularly to inspect new posts
1396/01/25 17:42
Heya i am for the primary time here. I found this board and I to find It really helpful & it helped me out much.
I'm hoping to give one thing back and help others such as you helped me.
1396/01/12 16:23
There is certainly a lot to learn about this issue.

I like all the points you've made.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر